De tussentijd

In het moment van het misbruik raak je beschadigd. Als je het aan niemand hebt kunnen vertellen begint de tussentijd. In de tussentijd ben je je niet meer zo bewust van het seksueel misbruik. Je moet het weten voordat je het kan zien. Als je goed kijkt zie je dat het misbruik je leven sterk beïnvloedt. Hierover kun je lezen in de psychische dwarslaesie waarmee je leeft. In de tussentijd leef je de gevolgen zoals: tweestrijd, onveilig voelen, onverklaarbare somberheid, niet weten wat je wilt, schrikachtig, lichamelijke klachten, niet voelen, apathie.

Traumaseksueel: vervloeien met de ander, slachtoffergedrag, dadergedrag, ongevoelig overkomen, hyperseksueel, dwangmatig, controle willen houden, gedissocieerd, herbelevingen, onverklaarbare pijn, lichaam is niet van jezelf, hyperactief, vermijdend, geen keuzes kunnen maken, kort lontje, je niet kunnen geven in relaties, ontkenning van wat is gebeurd, bevroren zijn, grenzeloosheid, geen beheer over je agressie, verslavingen, je geen man voelen, angst om je kinderen aan te raken, bang voor daderschap, bang voor aanraking en jezelf verliezen als iemand in de buurt komt.

Psychische dwarslaesie: altijd klaar staan voor anderen, je bij voorbaat schuldig voelen, voortdurend denken dat je het fout gedaan hebt, zinloosheid ervaren, overleven, gevaar opzoeken, leven in je hoofd, geen recht voelen om te leven, overtuigd zijn dat jij de veroorzaker bent van leed, zelfbeschadiging, eetproblemen, ben ik homo of niet, angst voor mannen, de drager zijn van een groot geheim, je schamen voor anderen, anderen niet tot last willen zijn en agressiestoornis.

In de tussentijd overleef je
Veel mannen met een misbruikverleden hebben overlevingsmechanismen ontwikkeld. Als er iets is in je leven wat te groot is om aan te kunnen, om te kunnen bevatten, ga je er van weg. Mensen zijn heel creatief om te zorgen dat ze kunnen overleven. Dat gaat door niet te voelen over iets wat men niet aan kan. Favoriete mannelijke strategieën om niet te voelen zijn:
1. Veel werken en nog eens werken
2. Drinken en nog eens drinken
3. Sporttraining zonder begrenzing
4. Blowen en weer blowen
5. Computeren, eindeloos computeren
6. Seksuele prikkeling zoeken
7. Altijd onderweg zijn
8. Je ergens instorten zonder grenzen (muziek, auto’s ect)
9. Je vastbijten in strijd voeren (onrechtvaardigheid bestrijden)

Voor verwerking van vervelende of schokkende ervaringen moet je stilstaan bij de dingen die je vroeger overkomen zijn. Je moet voelen wat er over te voelen valt. Als je stopt met dit overlevingsmechanisme ga je je rot voelen, wordt je ziek. Overlevingsstrategieën werken maar tijdelijk. Vroeg of laat moet je stoppen. In het verleden dienden ze een goede zaak om niet te voelen (als ontsnapping aan misbruik), maar uiteindelijk slopen ze je en kunnen ze de aanleiding zijn van een burn-out.

Je wordt getraumatiseerd in je seksualiteit, traumaseksueel.


Compasco

Riny Clarijs
kerkeland 18
3958 EW Amerongen
0622956722
contact@compasco.nl
contactformulier